آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

آموزش قرآن به کودکان نیازمند روشی مناسب است. در سنین پایین باید علاوه بر رعایت مبانی صحیح آموزش، محبت را نیز چاشنی کارتان کنید. اگر آموزش قرآن به درستی انجام شود کودک بازدهی بالاتری خواهد داشت. البته علاقه و شادابی کودک را فراموش نکنید. نحوه آموزش خود را براساس شخصیت او تغییر دهید.

در ادامه به سوالات شما درباره سن مورد نیاز برای آموزش قرآن به کودکان ؟ روش مناسب برای آموزش قرآن به کودکان؟ و احتمال تداخل با زبان گفتاری کودک؟ صحبت کرده ایم. 

منبع: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان چگونه است؟

جهت آموزش قرآن به کودکان باید زبان قرآن را با کودک آشنا کرد. زبان کودکان با بزرگسالان متفاوت است. و به دلیل اینکه کودکان انرژی و علاقه زیادی به بازی نشان می‌دهند؛ آموزش به آنها دشوار است. برای آموزش حتما باید برنامه ریزی اصولی شکل بگیرد. به همین دلیل آموزش قرآن به کودکان که زبان جدا از فارسی است اگر در قالب بازی و سرگرمی باشد، برای کودکان راحت تر است.

سن در آموزش قرآن به کودکان بسیار موثر است. باید توجه داشته باشید که کودک شما چند ساله است. اگر کودک کمتر از 6 سال دارد آموزش متفاوتی از بزرگسالان دارد. نباید او را به بازی مجبور کرد؛ زیرا با اجبار هیچ تاثیر مثبتی به کودک نخواهید گذاشت.

عده زیادی از افراد سن 12 تا 15 سالگی را بهترین زمان می‌دانند اما عده ای نیز سن 5 سالگی را برای حفظ قرآن زمان مناسب می‌دانند. برای انتخاب سن مناسب آموزش قرآن باید میزان هوش و علاقه کودکان را در نظر بگیرید. و بسه به توانایی های کودک، او را برای آموزش قرآن آماده کنید. 

فواید آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان همراه با فوایدی است که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می‌شود.

????حافظه کوتاه مدت و بلند مدت کودک را تقویت می‌کند.

???? قدرت شنیداری کودک را تقویت می‌کند.

???? درس های زندگی مانند مهربانی، گذشت و صبر را به کودک آموزش می‌دهد.

روش های آموزش قرآن به کودکان

جهت آموزش قرآن به کودکان تکنیک ها و روش هایی وجود دارد که باعث آموزش اصولی می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های آموزش قرآن به کودکان به شیوه ای اصولی توضیح داده ایم.

???? در قالب بازی و سرگرمی آموزش دهید

حتما به خاطر داشته باشید که برای آموزش قرآن به کودکان باید از بازی و سرگرمی کمک بگیرید. زندگی کودکان بازی است. اگر بازی را از آنها بگیرید بازدهی خوبی نخواهد داشت و کودک نسبت به آموزش مقاومت نشان خواهد داد. آموزش کودکان باید در بستر محبت و بازی باشد.

برای این آموزش ها می‌توانید از داستان و شعر استفاده کنید. باید فرزندان خود را از روی انگیزه و اختیار و بر اساس علاقه به سوی آموزش قرآن به کودکان سوق دهید. عدم علاقه هیچ انگیزه ای را در کودک ایجاد نخواهد کرد. از روش هایی مانند تشویق و هدیه دادن حین آموزش نیز می‌توانید استفاده کنید.

???? در آموزش قرآن به کودکان، از روش چهارده معصوم استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، روش چهارده معصوم است. در این روش هر آیه قرآن را به نیابت چهارده معصوم؛ چهارده مرتبه پخش می‌کنند. این فایل را هنگام بازی و استراحت کودک پخش کنید. با تکرار 14 بار هر آیه؛ سوره مد نظر در ذهن کودک نقش خواهد بست.

???? داستان های قرآنی برای کودک تعریف کنید

داستان های قرآنی از دیگر روش های آموزش قرآن به کودکان است. داستان های عبرت آموز و جذاب قرآن را می‌توانید به کودکان همراه با آموزش همان آیه توضیح دهید. کودکان عاشق شنیدن داستان های قرآنی هستند و هرگز از شنیدن داستان های تکراری خسته نمی‌شوند.

???? صدای ضبط شده کودک را پخش کنید

برای آموزش قرآن به کودکان می‌توانید صدای ضبط شده کودک هنگام قرائت قرآن را پخش کنید. کودک با شنیدن صدای خود ترغیب می‌شود تا دوباره آیه قرآنی بخواند و ضبط کند. این کار برای کودکان جذاب است و باعث افزایش علاقه او به آیه های قرآنی می‌شود.

???? از کلاس های قرآنی کمک بگیرید | آموزش قرآن به کودکان

اگر کودک شما به قرآن علاقه نشان داد، از کلاس های مخصوص برای آموزش قرآن به کودکان استفاده کنید. دوره های قرآنی آموزش اصولی به کودکان یاد می‌دهند و باعث می‌شود که کودکان مفاهیم قرآنی را به شیوه بهتری آموزش ببیند. برای شروع کلاس ها می‌توانید از سن 5 سالگی آغاز کنید.

???? الگوی خوبی برای کودکان باشید

همیشه والدین الگوی کودکان هستند. زمانی که پدر و مادر به قرائت قرآن بپردازند، کودک نیز مشتاق می‌شود تا به قرائت قرآن بپردازد. برای آموزش قرآن به کودکان باید ابتدا خودتان الگوی خوبی باشید و سپس از کودک انتظار آموزش داشته باشید. 

???? از متد قدیمی اما کارآمد استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، استفاده از متد قدیمی است. در این روش می‌توانید از روشی که سالیان سال برای آموزش قرآن استفاده می‌شد، کمک بگیرید. این روش به شرح زیر است.

???? نوار قرائت قرآن را پخش کنید و فقط به آیه های آن نگاه کنید.

???? به آیات قرآن نگاه کرده و همراه با آن زمزمه کنید.

????قرآن را ببندید و با تکرار آیات، آن را زمزمه کنید.

???? بدون آن که قرآن را نگاه کنید و یا پخش کنید، آیه را بخوانید و از حفظ بگویید.

???? در آموزش قرآن به کودکان، از آیات کوتاه و ساده استفاده کنید

برای آموزش قرآن به کودکان، حتما از آیات ساده و کوتاه استفاده کنید. خواندن برخی از آیات برای بزرگسالان نیز دشوار است. به همین دلیل آیات ساده را انتخاب کنید که کودک ابتدای کار خسته نشود.

???? برای آموزش از زمان مناسب استفاده کنید

زمان مناسبی را برای آموزش قرآن به کودکان در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که کودک در برخی مواقع حوصله ندارد و یا مشغول بازی دوستانه است، او را مجبور به آموزش نکنید. زمان مناسب کودک را بشناسید. دقیقا زمانی که از توانایی های خوبی برخوردار است و حین آموزش ذهنش مشغول به چیز دیگری نیست.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با شیوه های آموزش قرآن به کودکان آشنا شده اید؛ متوجه شدید که زمانی باید آموزش صورت بگیرد که کودک علاقه و انگیزه نشان دهد. در صورت عدم انگیزه هرگز نباید کودک را مجبور به آموزش کنید. از شیوه های مناسب استفاده کنید و در نظر داشته باشید که کودک بر اساس توانایی هایش باید آموزش ببیند.

برای شناخت توانایی های کودک نیز می‌توانید از روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش قرآن به کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان





:: برچسب‌ها: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: